سيدي الرئيس الحالي والقادم أيا كنت سيدي الوزير، المحافظ، السياسي رجاء طلب ممكن ما تستخفش بعقلي!!! أنا مش أهبل وعبيط، أنا مش من الهند، ولا كوكب المريخ. أنا مش من أرض السند والهند، أنا من مصر، أنا لا أعمى ولا مجنون، أنا عاقل وبشوف، وأسمع.. ليا عقل يوزن الأمور، الصح والخطأ. ليا أذن تفرق الكدب والصدق. ليا عين تشوف مين كويس ومين سيء... ممكن طلب ما تستخفش بعقلي!!! ما تستخفش لأني إنسان بيفهم، لأني عاقل بيفكر، لأني لسة ما دقتش غربان على قفايا، لأنك لما بتكدب بتهين عقلي، بتهين كرامتي الفكرية، مش مطلوب منك تقول تصريح كدب احفظه في سرك وما تقولوش أحسن ما تكدب وتستخف بيا لأني مش عيل صغير. عايزني اقول ايه لما أشوف ناس متقطعة في حادثة قطر وناس مش لاقية سراير في المستشفى ولا معاملة آدمية وأنت بتلف على مريض وبتسلم عليه على أساس أنه بيتعالج أحسن علاج. ما طلبتش منك تكدب وتستخف بعقلي لأنها واضحة ومفهومة.. ومش ذنبك أنك شايل حمل تقيل لكن ذنبك أنك ما بتسعاش خطوة للإمام لحله وذنبك أنك تكدب. مش ذنبك أنك مستلم دولة ضايعة اقتصاديا لكن ذنبك أنك بتهدر المال العام وتصرف في جانب دون آخر في الداخلية وكأنك بتجهزهم للحفاظ على كرسي السلطان. ما طلبتش منك تكدب وتقول تصريح مستفز لمشاعر الناس وكأنهم جماد بلا قلب ولا مشاعر كأننا بهايم ما بنحسش. استخفافك بينا إهانة لينا فما تزعلش لما الناس تهينك الزم حدودك وتعامل بمبدأ الرجولة وكن صادق مش شرط مع نفسك ممكن تكون متعود تكدب على نفسك لكن ما تتعودش تكدب علينا لأننا عايشين على كوكب الأرض مش كائنات فضائية مش عارفين ايه بيحصل حوالينا.



سبب الكلام استفزاز مرسي بتصريحه "المملكة أفضل دولة في العالم معاملة للمصريين" وكأننا جايين من كوكب الهولولكو ومش فاهمين ولا شايفين المعاملة هناك ازاي